Als je een motor wil kopen moet je wel precies weten waar je dan precies naar op zoek bent. Als je weet waar je motor aan zou moeten voldoen dan kun je ernaar op zoek gaan. Een motor moet aan een aantal dingen gewoon voldoen. Daar kun je niet omheen. Maar waar zou je dan allemaal op moeten letten bij het kopen van een motor? Als je een nieuwe motor koopt geef je je wensen gewoon door en dan krijg je de mogelijkheden te zien. Maar bij een tweedehands motor ligt dat toch anders. Welke tips kunnen meegenomen worden bij het kopen van een motor?
Het oog wil ook wat
Als je een motor gaat kopen dan is het vaak belangrijk dat de motor er ook nog goed uitziet. Het oog wil natuurlijk ook wat. Maar niet alleen voor het oog is dat belangrijk. Ook voor de staat van de motor is het belangrijk om goed te kijken naar het uiterlijk van de motor. Als de motor er goed verzorgd bij staat, dan kun je ervan uit gaan dat de motor goed onderhouden is. Een echte liefhebber ziet dat meteen.
Controleer de banden
Als je gaat kijken naar een motor is het belangrijk dat je goed naar de banden kijkt. Hierbij moet je het loopvlak en de wangen even goed onder de loep nemen. Als het profiel scheef afgesleten is kan dat er op wijzen dat het frame slecht uitgelijnd is.
Dit kan veroorzaakt zijn door een val of een ongeluk. Als de banden scheuren vertoond is dat ook niet echt een goed teken. Hierdoor zou je makkelijker een klapband kunnen krijgen. Dit kan voor levensgevaarlijke situaties zorgen.
Controleer de remmen
Je kunt niet meteen aan de remblokken zien in welke staat deze zich verkeren. Hiervoor zul je eerst de remblokjes eraf moeten halen. Mocht hier iets aan mankeren dan is er geen man overboord. Voor een klein bedrag heb je al een setje nieuwe.
Het is wel belangrijk om te kijken naar de remschijven. Als deze vlak afgesleten zijn dan zijn ze prima in orde. Maar is het remvlak hobbelig, dan wijst dit op versleten remschijven. Dit kan kosten met zich meebrengen als je de motor voor onderhoud naar de garage brengt.
Let bij de proefrit ook op de remkracht. Als deze in orde is en de motorrem zonder trillende voorkant dan is het allemaal in orde met de remmen.
Controleer de tank
Open altijd even de dop van de tank. Let hierbij op het zien van roest. Als het goed is kom je geen roest tegen. Maar zie je alleen maar blank metaal. Als je wel roest tegen komt, dan wijst dit erop dat de motor lang stil heeft gestaan.
Uiteindelijk zal de roest in de tank los gaan laten. Wanneer dit gebeurt loop je het risico dat de benzinefilter verstopt zal raken. Hier kunnen weer andere problemen uit voortkomen. Roest in de tank is dus een echte no go.
Test de koppeling
Bij een stilstaande motor is het niet mogelijk de koppeling te testen. Neem deze test dan ook mee in je proefrit. Als de motor bij stilstand de neiging heeft door te trekken, of als je koppeling slipt. Dit zijn tekenen dat er iets niet in orde is met de koppeling. Deze problemen kunnen voor een kostbare reparatie zorgen.
Let op de kilometerstand van de motor
Als je kilometerstand laag is. Maar er zitten wel een aantal slijtageplekken aan de motor. Dan zou het kunnen zijn dat de kilometerstand niet helemaal betrouwbaar is. Dit zijn zeker dingen om goed in de gaten te houden. En mee te nemen in de overweging de motor wel of niet te gaan kopen.
Hoe ziet de olie eruit?
Controleer ook altijd even de olie. Kijk dan naar het oliepeil. En kijk in het peilglas of de olie nog schoon is. Als de olie er zwart uitziet, dan is het al een lange tijd geleden dat de olie ververst is. Dit is wel belangrijk voor het onderhoudt aan je motor. Zwarte olie is dus een teken dat de vorige eigenaar hier geen prioriteit van heeft gemaakt.
Zit er werkende verlichting op de motor?
Controleer tijdens de proefrit ook de verlichting. Ga ergens op een rustig punt staan en loop een aantal rondjes rond de motor om te testen of alle verlichting naar behoren werkt. Hou hierbij vooral ook de remlichten goed in de gaten. Het kan zijn dat er een probleem in de kabel zit, waardoor het remsignaal niet altijd goed doorgegeven wordt.
De staat van de ketting
Ook de ketting is iets dat je in de gaten moet houden. Kijk hierbij goed naar de tandwielen. Als deze scherp of afgepunt zijn, dan moet de kettingset vervangen worden. Dit is iets dat je dan mee kunt nemen in de onderhandelingen voor de prijs bij het kopen van de motor.
Is de vering in orde?
De laatste check die je moet doen voordat je een proefrit gaat maken is de veren controle. Duw dan het stuur en het zadel een aantal keren naar beneden. En laat je vingers langs het verende gedeelte glijden. Als je hierbij olie aan je vingers krijgt, dan zit er een lekker kering in. Deze zal dan hersteld moeten worden.
De proefrit
Als je de motor hebt gestart om een proefrit te gaan maken moet je altijd even naar de rook van de motor kijken. Als de rook blauw is, dan is dat een teken dat de motor olie aan het verbranden is. Als de kleur wit is, dan wijst dat op een lekke koppakking.
Het kan ook zijn dat de motor te fanatiek gewassen is. Hierdoor kan water in de uitlaat terecht komen. De witte rook zou dan na een paar minuten verdwenen moeten zijn. Is dit niet het geval dan is dit een alarmbel.
Zorg dat de motor warm gereden is. En kijk of de motor goed door kan schakelen naar de volgende bestellingen. Als dit niet het geval is dan zal er een nieuwe versnellingsbak in moeten.